Home

Nederlands

Deutsch

Start
MOTO GUZZI 1000S

 De 1000S

Introductie van de 1000S

Door een verzoek van de toenmalige Duitse Guzzi importeur, A&G Motorrad, is de 1000S tot stand gekomen. Eerder was op hun verzoek ook al de Mile GT ontstaan, die ook redelijk goed verkocht werd door A&G.

Op de Motor show van Milaan, in november 1989, werd de 1000S gepresenteerd aan het publiek. Een retro model gebaseerd op het uiterlijk van de 750S3 uit 1975 en de techniek van de LeMans 1000 uit 1990. Uitgevoerd in twee kleuren, geheel zwart met oranje strepen, of een groen frame/achterbrug en de strepen ook in het groen. De 1000S was geen groot succes, als retro model was hij zijn tijd te ver vooruit. Pas een aantal jaren nadat deze uit productie was, kwam er meer vraag naar dit soort retro modellen. Van eind 1989 t/m 1993 zijn er slechts 1250 geproduceerd. De framenummers liepen van VV50000-VV51190 en VV60000-VV60058  (bron: 80 years of Moto Guzzi van Mario Colombo). Volgens deze reeks framenummers lijkt het totaal aantal van 1250 stuks juist te zijn, maar in de 'Moto Guzzi Sport & Lemans Bible' van Ian Faloon wordt over 1360 stuks gesproken. Dat lijkt ook beter te kloppen, omdat in de USA afwijkende framenummers zijn geleverd, die niet in de vaklectuur voorkomen en verder nergens zijn terug te vinden. Volgens het boek van Ian Faloon zijn de volgende aantallen per jaar geproduceerd: 1989(155x), 1990(524x), 1991(401x), 1992(196x), 1993(84x). Faloon schrijft echter ook dat in de USA minder dan 200 stuks zijn verkocht. Als je dan uit zou gaan van 180 stuks, dan wordt het totaal 1250+180=1430. Het zal waarschijnlijk altijd een raadsel blijven......

In Nederland stonden er in 1995 slechts 11 op kenteken, verdeeld over de volgende jaren: 1990(2)  1991(4) 1992(2)  1993(3). (bron: Moto Guzzi Koerier 10-1995) Door import zijn dit er waarschijnlijk nog wel enkele meer geworden. Update: De RDW heeft in 2012 het kenteken register openbaar gemaakt. Zoals nu blijkt staan er 16 stuks 1000S op kenteken in Nederland. In de onderstaande tabel staan de gegevens. De eerste vier tekens van het kenteken heb ik onzichtbaar gemaakt, voor de wie dat niet op prijs stelt.



Bijzonderheden

De 40mm vorkpoten zijn van binnen gelijk aan de laatste LeMans 1000 serie, met verstelbare Bitubo demperpatronen. De onderpoten van de voorvork zijn speciaal voor de 1000S gemaakt, vanwege de twee ogen voor de bevestiging van het RVS voorspatbord. Het voor- en achterspatbord zijn ook alleen bij dit model gebruikt, net zoals de tank en buddyseat. De tank lijkt, qua vorm, een kopie te zijn van een LeMans II tank met het afsluitbare dekseltje over de tankdop. Dit is echter niet het geval, want deze tank past niet zonder meer op het frame van de 1000S. De vorm van de zijkapjes op het frame zijn een kopie van de LeMans-I en II.  De wielen komen weer van de LeMans 1000, net zoals de voetsteun beugels , achtervering en achterbrug. Het eerste (kunststof) dashboard heeft veel weg van de 750S3/850T3, alleen de wijzerplaten zijn wit.


Uitvoeringen

Van de 1000S zijn twee uitvoeringen uitgebracht, ook wel de eerste en tweede serie genoemd. De eerste serie beschikte over de LeMans 1000 motor met 81PK. De tweede serie moest het doen met 71PK van de SPIII/California-III motor, die weer over een meer verspreid koppel beschikte (met name bij lage toerentallen). Voor de USA was de sproeierbezetting van de carburateurs aangepast ivm de strenge eisen, ook de koplamp en de wijzerplaten van de tellers zijn anders uitgevoerd. In Engeland is op verzoek van de importeur nog een geheel rode uitvoering uitgebracht met het stuurkuipje van de LeMans-I. De type aanduiding is dan 1000SE. Om het kuipje te bevestigen, zijn de knipperlichten lager gemonteerd en de koplamp beugels anders uitgevoerd, wat op deze 1000SE -zonder kuipje- zichtbaar is.


De onderstaande afbeeldingen geven de meest opvallende verschillen weer tussen de eerste en tweede serie 1000S.

 Dell'Orto PHM 40 (40mm doorlaat)

Dell'Orto PHF 36 (36mm doorlaat)

-Uitlaten van de LeMans 1000

  (Lafranconi S281)


-Uitlaten van de Mille GT (S29)

-Afgevlakte buddyseat

Dashboard geheel van kunststof, later ook RVS

Dashboard van RVS (klik voor USA uitvoering)

klick for USA dashboard

Eerste serie 1000S

Tweede serie 1000S

Moto Guzzi 1000S op Nederlands kenteken per september 2012