MOTO GUZZI 1000S

HomeStart (Duits)Home (Engels)

 Nederlands     Deutsch        English

Productieaantallen

De 1000S was geen groot succes, als retro model was hij zijn tijd te ver vooruit. Pas een aantal jaren nadat deze uit productie was, kwam er meer vraag naar retro motorfietsen. Van eind 1989 t/m 1993 zijn er slechts 1250 geproduceerd. De framenummers liepen van VV50000-VV51190 en VV60000-VV60058  (bron: 80 years of Moto Guzzi van Mario Colombo). Volgens deze reeks framenummers lijkt het totaal aantal van 1250 stuks juist te zijn, maar in de 'Moto Guzzi Sport & Lemans Bible' van Ian Faloon wordt over 1360 stuks gesproken. Dat lijkt ook beter te kloppen, omdat in de USA afwijkende framenummers zijn geleverd vanaf VV200000 en VV250000. Deze nummers komen niet voor in de vaklectuur. Volgens het boek van Ian Faloon zijn de volgende aantallen per jaar geproduceerd: 1989(155x), 1990(524x), 1991(401x), 1992(196x), 1993(84x). Faloon schrijft echter ook dat in de USA minder dan 200 stuks zijn verkocht. Als je dan uit zou gaan van bijvoorbeeld 180 stuks, dan wordt het totaal 1250+180=1430. Het zal waarschijnlijk altijd een raadsel blijven…


Bijzonderheden

De voorvork is bijna gelijk aan de laatste Le Mans 1000(V) serie met de verstelbare Bitubo demperpatronen. Er zijn drie verschillen:

- de 1000S heeft geen voorvorkstabilisator die op de Le Mans wel zit. De ogen bovenaan de buitenpoten ontbreken dus.

- de binnenpoten zijn bij de 1000S 3 cm korter. Bij de Le Mans steken die circa 3 cm boven de kroonplaten uit (omdat voorheen een 16 inch voorwiel gemonteerd was ipv 18 inch bij de laatste Le mans 1000)

- de 1000S buitenpoten zijn gepolijst ipv gespoten.

Het voor- en achterspatbord zijn alleen bij de 1000S gebruikt, net zoals de tank en de buddyseat. De tank lijkt qua vorm een kopie te zijn van een Le Mans-II tank met het afsluitbare dekseltje over de tankdop. Dit is echter niet het geval, want deze tank past niet op het frame met het hogere balhoofd van de 1000S. De vorm van de zijkapjes op het frame zijn een kopie van de Le Mans-I en II. De gietwielen komen weer van de LeMans 1000, net zoals de voetsteun beugels, achtervering en achterbrug. Het kunststof dashboard van de eerste serie heeft veel weg van de 850T3, alleen de wijzerplaten zijn bij de 1000S wit.


De 1000SE is geheel in het rood gespoten, zonder de kenmerkende strepen van de 1000S. Tevens is er een kuipje gemonteerd van de vroegere Le Mans 850. Om het kuipje op de 1000SE te bevestigen, zijn de knipperlichten lager gemonteerd en de koplamp beugels anders uitgevoerd. Op de afgebeelde 1000SE, zonder kuipje, is dit beter zichtbaar. Het kapje op de onderste kroonplaat is ook anders qua vorm en uitgevoerd in verchroomd plastic ipv zwart plastic. Dit heeft te maken met de knipperlichten die naar de kroonplaat zijn verhuisd. Het kapje is gelijk aan de California III, 1100 en de Mille GT. Op de zijdeksels zit vreemd genoeg een 1000S stikker, geen 1000SE aanduiding hier.   



Uitvoeringen

Van de 1000S zijn grofweg twee uitvoeringen uitgebracht, ook wel de eerste en tweede serie genoemd. De scheidslijn is hier niet zo duidelijk, omdat Moto Guzzi nogal eens gebruik maakte van wat voorhanden lag in het magazijn. Ook de verschillende toelatingseisen in diverse landen hebben invloed gehad op de toegepaste onderdelen. De eerste serie beschikte over de Le Mans 1000 motor met 81PK. De tweede serie had motorisch twee uitvoeringen, de 81PK van de eerste serie en een 71PK uitvoering van de SPIII/California-III motor, die weer over een meer verspreid koppel beschikte. Voor de USA was de sproeierbezetting van de carburateurs aangepast ivm de strenge eisen, ook de koplamp en de wijzerplaten van de tellers zijn daar anders uitgevoerd. In eerste instantie kwam de 1000S alleen uit met gietwielen van de Le Mans 1000, omdat de spaakwielen niet direct leverbaar waren. Maar al snel had men de keus tussen giet- en spaakwielen. Bij de spaakwielen zit wel een extra uitsparing in de onderpoten en zijn de velgmaten iets smaller. De details worden uitgelegd op de pagina “Diverse”.


Als extra info is hier nog een mooi document te zien dat op een niet meer bestaande website te vinden was. Daar wordt de 1000S zelfs in 3 serie’s verdeeld.

De onderstaande afbeeldingen geven de meest opvallende verschillen weer tussen de eerste en tweede serie 1000S.

Dashboard van kunststof, identiek aan de 850 T3, maar dan met witte wijzerplaten. In de loop van 1990 werd dit vervangen door een RVS dashboard.

Dashboard van RVS (klik voor de USA uitvoering met blauwe wijzerplaten)

Eerste serie 1000S

Tweede serie 1000S

 Dell'Orto PHM 40 (40mm doorlaat)

Dell'Orto PHF 36 (36mm doorlaat)

- Uitlaten van de Le Mans 1000 (Lafranconi S281)

- Buddyseat met spitse uitloop aan de achterkant.

- Uitlaten van de Mille GT (Lafranconi S29)

- Buddyseat is meer afgevlakt aan de achterkant.

dashboard_usa.JPG

1000S in Nederland

In Nederland stonden er in 1995 slechts 11 op kenteken, verdeeld over de volgende jaren: 1990(2), 1991(4), 1992(2), 1993(3). (bron: Moto Guzzi Koerier 10-1995). Door de import is dit aantal nog iets opgelopen, in 2012 stonden er volgens de RDW 16 op kenteken. In 2019 is dit aantal naar 18 gestegen. In de onderstaande tabel staan de openbare gegevens die te vinden zijn bij de RDW.

Moto Guzzi 1000S op Nederlands kenteken per september 2019

 De 1000S

Introductie van de 1000S

Door een verzoek van de toenmalige Duitse Guzzi importeur, A&G Motorrad, is de 1000S tot stand gekomen. Eerder was op verzoek van hen ook al de Mille GT ontstaan, die redelijk goed verkocht werd. Op de Motor show van Milaan, in november 1989, werd de 1000S gepresenteerd aan het publiek. Een retro model gebaseerd op het uiterlijk van de 750S3 uit 1975 en de techniek van de Le Mans 1000 uit 1990.

750-S3 uit 1975, stond model voor het uiterlijk van de 1000S

Le Mans 1000 uit 1990, de technische basis van de 1000S

De 1000S werd geleverd in drie kleuren:

- Zwart met oranje en witte strepen.

- Zwart met groen en witte strepen, inclusief groen frame en achterbrug.

- Geheel rood, met tevens een Le Mans 850 kuipje. Deze uitvoering werd op verzoek van de Engelse importeur uitgebracht in Engeland en kreeg de naam 1000SE.

1000S oranje met spaakwielen

1000S groen met spaakwielen (uitlaat is niet origineel)

1000SE met spaakwielen, Le Mans 850 kuipje en geheel rood

1000S oranje met gietwielen

1000S oranje met spaakwielen