Nederlands Deutsch English
Productieaantallen
De 1000S was geen groot succes, als retro model was hij zijn tijd te ver vooruit. Pas een aantal jaren nadat deze uit productie was, kwam er meer vraag naar retro motorfietsen. Van eind 1989 t/m 1993 zijn er slechts 1250 geproduceerd. De framenummers liepen van VV50000-
Bijzonderheden
De voorvork is bijna gelijk aan de laatste Le Mans 1000(V) serie met de verstelbare Bitubo demperpatronen. Er zijn drie verschillen:
-
-
-
Het voor-
De 1000SE is geheel in het rood gespoten, zonder de kenmerkende strepen van de 1000S. Tevens is er een kuipje gemonteerd van de vroegere Le Mans 850. Om het kuipje op de 1000SE te bevestigen, zijn de knipperlichten lager gemonteerd en de koplamp beugels anders uitgevoerd. Op de afgebeelde 1000SE, zonder kuipje, is dit beter zichtbaar. Het kapje op de onderste kroonplaat is ook anders qua vorm en uitgevoerd in verchroomd plastic ipv zwart plastic. Dit heeft te maken met de knipperlichten die naar de kroonplaat zijn verhuisd. Het kapje is gelijk aan de California III, 1100 en de Mille GT. Op de zijdeksels zit vreemd genoeg een 1000S stikker, geen 1000SE aanduiding hier.
Uitvoeringen
Van de 1000S zijn grofweg twee uitvoeringen uitgebracht, ook wel de eerste en tweede serie genoemd. De scheidslijn is hier niet zo duidelijk, omdat Moto Guzzi nogal eens gebruik maakte van wat voorhanden lag in het magazijn. Ook de verschillende toelatingseisen in diverse landen hebben invloed gehad op de toegepaste onderdelen. De eerste serie beschikte over de Le Mans 1000 motor met 81PK. De tweede serie had motorisch twee uitvoeringen, de 81PK van de eerste serie en een 71PK uitvoering van de SPIII/California-
Als extra info is hier nog een mooi document te zien dat op een niet meer bestaande website te vinden was. Daar wordt de 1000S zelfs in 3 serie’s verdeeld.
De onderstaande afbeeldingen geven de meest opvallende verschillen weer tussen de eerste en tweede serie 1000S.
Dashboard van kunststof, identiek aan de 850 T3, maar dan met witte wijzerplaten. In de loop van 1990 werd dit vervangen door een RVS dashboard.
Dashboard van RVS (klik voor de USA uitvoering met blauwe wijzerplaten)
Eerste serie 1000S
Tweede serie 1000S
Dell'Orto PHM 40 (40mm doorlaat)
Dell'Orto PHF 36 (36mm doorlaat)
-
-
-
-
1000S in Nederland
In Nederland stonden er in 1995 slechts 11 op kenteken, verdeeld over de volgende jaren: 1990(2), 1991(4), 1992(2), 1993(3). (bron: Moto Guzzi Koerier 10-
Moto Guzzi 1000S op Nederlands kenteken per september 2019
De 1000S
Introductie van de 1000S
Door een verzoek van de toenmalige Duitse Guzzi importeur, A&G Motorrad, is de 1000S tot stand gekomen. Eerder was op verzoek van hen ook al de Mille GT ontstaan, die redelijk goed verkocht werd. Op de Motor show van Milaan, in november 1989, werd de 1000S gepresenteerd aan het publiek. Een retro model gebaseerd op het uiterlijk van de 750S3 uit 1975 en de techniek van de Le Mans 1000 uit 1990.
750-
Le Mans 1000 uit 1990, de technische basis van de 1000S
De 1000S werd geleverd in drie kleuren:
-
-
-
1000S oranje met spaakwielen
1000S groen met spaakwielen (uitlaat is niet origineel)
1000SE met spaakwielen, Le Mans 850 kuipje en geheel rood
1000S oranje met gietwielen
1000S oranje met spaakwielen