Nederlands
Deutsch
English
Mijn 1000S (blz. 1)
Na diverse 2-
Gevonden
Helaas, de prijs voor deze gebruikte machine was wel erg hoog. Geruime tijd later toch besloten om deze machine te kopen, de 1000S wordt in Nederland tenslotte maar zelden aangeboden. Op de afbeelding is te zien hoe de 1000S er uit zag bij de aankoop. De vorige eigenaar had er lage uitlaten op gezet ivm de koffers en de voetsteun dragers waren zilver gespoten. De BMW werd nog niet gelijk verkocht, waarover later meer. Bij het nader bekijken van de nieuwe aanwinst bleek het onderhoud toch niet zo best uitgevoerd te zijn, ondanks dat de motor altijd bij hun in ‘onderhoud’ was. De beloofde grote beurt bij aflevering bleek ook niet uitgevoerd te zijn. Achteraf bleek deze machine daar nooit in onderhoud geweest te zijn, dit kreeg ik te horen van de vorige eigenaar. De accu zat barstens vol met accuzuur, de oude zwarte olie zat nog in het blok en het oliefilter was niet vervangen. Zo kon ik nog wel even doorgaan. Niet veel later, tijdens mijn eerste buitenlandse rit, viel de motor uit. De zekering van de Silent-
Andere aanpassingen
Buddyseat
De bovenstaande buddyseat bleek nog steeds tegen te vallen, de nieuwe vulling was nog zachter dan voorheen en bleek ook water op te nemen...dus opnieuw laten doen, maar het bleef slecht. De oplossing was een buddyseat van Corbin. Voor de 1000S is niets te krijgen, maar de uitvoering die bedoeld is voor de LeMans 850 kan wel passend gemaakt worden op het frame. Dit zit een stuk beter, vooral omdat het zitvlak ook breder is geworden. Het enige nadeel is dat hij wel relatief hard is, op lange ritten is dit echter te verkiezen boven een zachte vulling. Intussen is ook de Corbin voorzien van een extra vulling en een nieuwe overtrek. Een beetje hoger en een iets zachtere vulling. Perfect!
Uitlaten
Van Keihan heb ik een compleet RVS uitlaat systeem gekocht met ‘dikkere’ bochten (foto hierboven). Deze bochten zijn van buiten even dik als origineel (42mm), maar zijn niet dubbelwandig en hebben ook geen vernauwing bij de balanspijp aansluiting. De kwaliteit is goed en daar wordt dan ook 10 jaar garantie op gegeven. Dit syteem is een kopie van de LeMans III uitlaten, maar misschien nog wel stiller dan de originele fabrieks uitlaten. Uiteindelijk heb ik de originele 1000S uitlaten gemonteerd, met behoud van de Keihan uitlaatbochten en balanspijp.
Diverse
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Helaas heb ik geen goede foto zonder bagage uit die tijd, dit is in 2005.
Inbouw Sport1100 blok
In 2005 heb ik in België nog een Moto Guzzi Sport1100 uit 1995 gekocht met glijschade aan het kuipwerk en de uitlaat. Niet echt een mooi exemplaar, dus voor de keuring bij de RDW alles toonbaar gemaakt. Het plan was om daar een kale motor van te maken, maar dat liep uiteindelijk heel anders. Er zat teveel werk en kosten aan om het geheel naar mijn zin te krijgen. Dus werd de motor gesloopt nadat ik er misschien 120km mee had gereden...zonde van de keuring. Het slopen kwam vooral omdat het blok wel leuk zou zijn om in de 1000S te gebruiken, dus kwam er weer genoeg werk voor de transplantatie.
Klaar voor de sloop.......
De revisie
Versnellingsbak
De versnellingsbak besloot ik te laten reviseren, daar begon ik liever niet zelf aan en er was al genoeg werk. Alle lagers, schakelvorken en nog wat speciale onderdelen zijn vervangen. De hoofdoorzaak was een losgelopen moer, omdat de borging doorgeroest was. Na de revisie bleek alle olie naar de eindaandrijving te lopen, want bij de uitgaande as was een o-
Eindaandrijving
Die lekte dus olie, met als oorzaak het bovenstaande verhaal. Maar er bleek meer aan de hand, van het pignon waren stukken tand afgebroken. Dat is het enige wat ik bij de verkopende dealer heb laten repareren onder garantie. Helaas ging ook dat niet goed, het nieuwe tandpaar (pignon en kroonwiel) was afgesteld met te weinig speling. Dus ook daar maar weer zelf aan de slag. Dit is wel een precies karweitje, want de tanden moeten precies op de juiste plek aangrijpen. Dat is af te stellen met onderlegringen voor het kroonwiel en het pignon. Bij elke aanpassing moet het geheel weer dicht geschroefd worden en met speciale pasta op de tanden om de tandafdruk beoordelen. Lippenstift bleek hiervoor een goed alternatief :-
Motorblok
Daar bleek ook het nodige mis te zijn:
-
-
-
-
-
Omdat toentertijd het blok en de versnellingsbak toch uit
elkaar lagen en de lak niet zo goed meer was, heb ik alles
blank laten glas parelen. De oudere Guzzi blokken hadden
af fabriek ook geen lak op het aluminium.
De koppelingsplaten zijn preventief vervangen, om te voor-
komen dat ik binnenkort weer werk zou hebben. Het zware
vliegwiel heb ik afgedraaid en de starter-
De motor had bij aanschaf al twee bougie’s per cilinderkop,
maar de terugloop van de olie van de carterontluchting op de cilinderkop was niet meer aanwezig. Daar zat nu de olieleiding in de weg, die een ander plekje nodig had vanwege de extra Bougie. Voor de retourleiding heb ik het systeem van de voorgaande blokken toegepast. Dat is de kleine leiding die achter het vliegwiel naar het carter terug loopt. (zie foto rechts bij de startmotor uitsparing)
Buiten de revisie van de gehele aandrijving is er nog het een
en ander aan het uiterlijk aangepast, zoals de buddyseat,
knipperlichten en het uitlaatsysteem. Zie onderstaande foto.
Kort na de revisie in 2002