MOTO GUZZI 1000S

HomeStart (Duits)Home (Engels)

 Nederlands     Deutsch        English

Zware bediening gashendel:

De bediening van de gashendel op de 1000S met 40mm carburateurs gaat erg zwaar. Dit komt door de vele overbrengingen richting de gasschuif. Eerst het relatief kleine poeliewiel in de gashendel, dan de spitter van één naar twee kabels en tenslotte de toren bovenop de carburateur, waar een hevel in zit met nog een veer. Allemaal bewegingen die extra weerstand genereren. Voor wie het uiterlijk origineel wil laten en de grotere slag van de gashendel geen bezwaar vindt, zie oplossing 1.

Oplossing 2 vergoot de slag van de gashendel niet aanzienlijk, maar het originele uiterlijk gaat wel verloren.


Oplossing 1, met behoud origineel uiterlijk: (Daan was zo vriendelijk om mij deze tekst en afbeeldingen te sturen)


Vanaf 1989 monteerde Moto Guzzi Domino gashendels. Ook wel de "tendinitis handgreep" genoemd. De bediening van de gashendel is erg zwaar. Zeker als je eerst op de motor remt en daardoor een enorm vacuüm creëert, kost het veel spierkracht om het gas weer open te doen.

Een paar weken geleden ontdekte ik dat Domino nu gashendels levert waarvan je het poeliewiel waarlangs de gaskabel loopt, kunt verwisselen: 97.5176.04-00.

Er zijn drie opties: een wiel met een grote diameter en een wiel met een kleine diameter en een progressief wiel. Hoe groter de diameter, hoe kleiner de slag, maar hoe zwaarder het gas. Het originele wiel (wit) is zelfs iets groter in diameter dan de grootste wielmaat in de nieuwe set.

Ik heb nu het kleine wiel (groen) gemonteerd. Ik moest echter de hoogte van de nok die de nulstop van de gasgreep biedt, verkleinen. Maar het werkt nu prima. Gas gaat nu ongelooflijk soepel. Dit lost een 30 jaar oud probleem op door een origineel onderdeel te gebruiken dat slechts een klein beetje moest worden aangepast om te passen.

Misschien kan het ook andere coureurs helpen met een Moto Guzzi Le Mans 1000 CI en CI NT, 1000S of California III uit hetzelfde tijdperk en allemaal uitgerust met de Domino-gashendel.



Domino poeliewielset

De originele poelie

Nieuwe poelie met aangepaste aanslagnok

Diameter vergelijk origineel (wit) met de kleinere groene poelie

Oplossing 2, origineel uiterlijk gaat verloren:


Vervang de gashendel door een Tommaselli. (Of zoek dit nummer: 0507.03-01). Deze bedient de carburatuers individueel met twee kabels vanaf de gashendel. De splitter vervalt hiermee. De torentjes op de carburateur worden vervangen door een vlakke deksel, zoals gemonteerd op de Sport 1100. Hier komen buisjes op voor de gaskabel, die met een flauwe bocht van maximaal 45 graden omhoog gaan. Geen 90 graden gebruiken, dat geeft teveel weerstand en slijtage. Als laatste kunnen nog de gasschuifveren vervangen worden door dunnere veren. Dit kan niet bij oplossing 1, want daar heeft de gasschuif meer kracht nodig om te sluiten door de weerstand die de hele overbrening daar veroorzaakt. De veren die ik gebruikt heb hebben een draaddikte van 1,15mm (1,1mm is te zwak). Ik weet helaas niet de originele dikte, waarschijnlijk is dit 1,3mm.

De Tommaselli gashendel is te lang om de knoppen van het originele handvat te behouden, de startknop moet vervangen worden door een smallere uitvoering. De spiegel moet ook een nieuw plaatsje krijgen. Al met al veel werk, maar een systeem dat minder bewegende delen heeft die kapot kunnen gaan.